Má-li jakýkoliv dobrovolný spolek ve vínku „obecně-prospěšnou činnost“ (např. první pomoc zraněným, záchrana spoluobčanů při živelných událostech,… ale i péče o veřejně přístupnou přírodu), tak jej okolí zcela samozřejmě hodnotí především podle jeho vnějších projevů. Některé spolky dokáží svoji činnost perfektně prezentovat, ale mnohdy to osloví pouze některé typy lidí, a jiné spolky zase mají bohatou činnost i výsledky, ale nedokáží oslovit většinu spoluobčanů.
Ústřední orgány Svazu si již delší dobu uvědomují, že bez kladné publicity nelze s kloudnou perspektivou úspěšně působit a proto poněkud nekoncepčně cosi vyhlašují, řeší i neřeší, oslovují grafiky, zřizují mediální komise, angažují tiskové mluvčí, schvalují směrnice, které za čas zpochybňují,… Následky jsou pak jasné – mnohé základky (zejména ty začínající) nemají jasno v základních „prezentačních“ otázkách a zoufale hledají odpovědi, pomůcky, vzory či alespoň pomocnou ruku a ty vyspělejší články čím dál více vykračují vlastní cestou (a zjišťují, že vlastně to „ústředí“ ani moc nepotřebují).
Jednou z pohnutek iniciátorů únorového vzniku pracovní skupiny ÚVR „působení na veřejnost“ byla právě snaha o posílení pomoci článkům Svazu, jako základním prvkům veškeré naší spolkové činnosti. Tato pracovní skupina ve výstupech ze svých jednáních již navrhla mnoho celosvazových podnětů (pravda, zatím zůstávají bez odezvy) a již na svém únorovém jednání posoudila tiskoviny vydané ÚVR (či s jejím finančním přispěním) v roce 2007. K dispozici sice nebyly všechny materiály, ale i tak bylo ve 3 kategoriích hodnoceno 11 brožur, 23 letáků a 10 ostatních materiálů různých vydavatelů.
Anonymním hodnocením s převažujícím kritériem „první dojem“ byly vybrány jednak ty nejméně vyhovující a především pak ty, které na přítomné „prezentační laiky“ zapůsobily nejlépe (zájemcům mohu poskytnout zápis z jednání, kde je konkrétní hodnocení). Jinak řečeno ty, o kterých lze předpokládat, že kladně osloví významnou část našich spoluobčanů (tedy většinou negrafiků, nepřírodovědců) a tedy splní svůj základní cíl: nejprve zaujmout, oslovit a pak podnítit k bližšímu seznámení s materiálem, problematikou, spolkem.
Protože se pracovní skupina domnívá, že i prezentace úspěšných tiskovin je významná pro inspiraci ostatním tvůrcům, doporučila zveřejnit alespoň náhledy všech kladně hodnocených tiskovin. Až se vám tedy tyto tiskoviny dostanou do ruky, věnujte jim pozornost – i pro vás mohou být silnou inspirací. Zde tedy je tedy alespoň malá ukázka těch, které nás nejvíce „oslovily“:
vydala 36/02 ZO + Ekoporadna Orsej při SpJH, o.p.s. |
vydala 02/19 ZO |
vydala ZO Valašské Meziříčí |
vydala ZO Křižánky |
vydalo Hnutí Duha |
vydala ZO Armillaria |
vydala ZO Jaro |
vydala 02/09 ZO |
vydala ZO Pomoravi |
Věříme, že alespoň tyto náhledy dalším autorům (popř. grafikům) pomohou jako nenápadné vodítko, že do budoucna nezůstane pouze u jednoho ojedinělého hodnocení a že se vnitřní přehlídka „vzorových výstupů“ časem stane normální součástí spolkového života. Působení Svazu na veřejnost je poměrně rozlehlá problematika a proto nelze spoléhat jen na „ústředí“ (které bohužel ani neposkytlo prezentační prostor k této ukázce zdařilých tiskovin na svých internetových stránkách), je to záležitostí nás všech.
««« Předchozí text: Bude revoluce? Následující text: Elektronický podpis »»»
Michal Kulík | 14. 4. 2008 Po 07.00 | Ze života Svazu | trvalý odkaz | tisk | 1116x
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentářK textu nebyl napsán žádný komentář.