Ilustrační foto – Foto: DENÍK/Archiv VLP
PRAHA – Podle exkluzivního výzkumu Deníku jsou děti vůči přírodě citlivější. Přichází totiž nová generace, tvrdí sociologové.
Téma Deníku
Čeští školáci se nejvíce bojí o životní prostředí. Čtvrtina z nich považuje za velké nebezpečí pro civilizaci globální oteplování, škodlivé emise či zplodiny z aut. Vyplývá to z exkluzivního výzkumu Deníku provedeného mezi 1400 dětmi po celé republice. „Dochází ke generační změně. Střední generace a starší lidé se bojí hlavně války a terorismu,“ říká sociolog Daniel Kunšát a dodává, že v příštích letech budou ekologická témata dále posilovat. „Za třicet let bude strach lidí o životní prostředí silnější než obava z válek nebo terorismu,“ odhaduje Kunštát.
Zájem dětí o ekologii potvrzuje i socioložka Zuzana Jankovská. „Dnešní generace dětí je velice ekologicky citlivá,“ tvrdí a dodává, že se jedná o celosvětový trend, který potvrdil i mezinárodní výzkum agentury Millward Brown. „Více než 80 procent dětí by podle něj chtělo například zákaz ekologicky škodlivých výrobků,“ říká Jankovská.
Obavy o životní prostředí ukazují, že se české děti dokáží seriózně zamyslet. Nicméně odpověď na otázku, co by nejraději nechaly zmizet ze světa, už vyvolá usměvy: školu a učitele. Chce to jedna třetina českých školáků. Podle psycholožky Daniely Dymešové je to pochopitelné: „Škola pro ně představuje stres a je vnímána jako nepřátelské prostředí.“
Vlastní názor
A kdo vlastně ovlivňuje dětské představy o světě? „Velký vliv mají rodiče, ale jak dítě stárne, tak se přidávají vrstevníci, samozřejmě některé názory jsou ovlivněné médii, jistě i učiteli a dalšími lidmi,” říká psycholog Václav Mertin. Podle něj si ale mnohé děti umějí své názory utvářet také samy. „Umím si představit, že některé děti, které jsou odmala tímto směrem vedené, mohou poměrně v útlém věku rozumět řadě ekologických souvislostí a pak některé jevy odmítají vědomě,“ tvrdí Mertin.
Mládež není tak zkažená
Výsledky výzkumu přinášejí dobrou zprávu, soudí psycholožka Gabriela Dymešová.
Mohou děti chápat něco tak složitého, jako je globální oteplování?
Ekologie, to je dnes časté téma, ať už ve škole nebo v televizi. Díky tomu děti informace nasávají a vstřebávají, i když o nich třeba s rodiči moc nemluví.
Hned za ekologií se objevila obava z válek a násilí…
To, že se tak vysoko umístila obava z násilí, je velmi pozitivní zpráva. Děti nejsou tak zkažené, jak si často myslíme. Ukazuje se, že i přes míru brutality, která je obklopuje v televizi nebo v počítačových hrách, vědí, že násilí je špatné.
Nejsou přece jen některá témata pro děti moc abstraktní – například přírodní katastrofy, které skončily na třetím místě?
Vždyť u nás byly povodně. Školáci vnímají starosti svých rodičů a také se jimi trápí. Navíc v televizi vidí záběry po takových katastrofách ve světě.
Jak tedy lze dětem pomoci utvářet si vlastní názor?
Například tím, že jim dodáváme další informace a diskutujeme s nimi. Když například sledují zprávy o hladomoru v Africe, tak si s nimi můžeme sednout k atlasu a ukázat jim, kde leží, kolik tam žije lidí a podobně. Další možností je probírat s nimi, co právě sledují, naučit je rozlišovat v televizi mezi zprávami, reklamou a filmem.
««« Předchozí text: Demonstrace - ano či ne? Následující text: Prezentace svazu... »»»
-MB- | 11. 9. 2007 Út 11.44 | Co se píše | trvalý odkaz | tisk | 808x
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentářK textu nebyl napsán žádný komentář.