Převažující část současných stav ČSOP vznikla v roce 1990 až 1991 (na jejich vzniku jsem se podílel), každý Sněm k nim přidal pár přílepků a tak vznikl nynejší poněkud nepřehledný a v některých místech i nejednoznačný text. Na Sněmu v roce 1991 jsme se dohodli, že po cca 5 letech proběhne jejich důkladná revize, že tuto „přechodnou verzi“ stejně překoná život. Život šel opravdu dál, ale Stanovy zůstávají – právě proto uvádím text, který jsem na jaře 2006 předkládal ÚVR jako podklad pro přípravu nových stanov. Domnívám se, že většina návrhů je stále aktuální…
A. výrazně zjednodušit založení a existenci ZO
1. návrh:
snížit minimální počet osob pro vznik a existenci ZO na 3 osoby, z nichž alespoň jedna je starší než 18 let (dle stávajícího §13, bod 2 Stanov je vyžadováno alespoň 5 osob nad 18 let)
důvody:
- dle zákona 83/90 Sb. jsou ke vzniku nového OS (a analogicky i pro jeho další existenci) vyžadovány alespoň 3 osoby, z nichž jedna je starší než 18 let (§6, odst. 2 zákona)
- pro mnohé zájemce o ustavení ZO je při současných podmínkách v ČSOP jednodušší založit vlastní OS než ZO (nedostatek dospělých zájemců)
- navazující návrh „mimo Stanovy“: doporučuji výrazně přepracovat „Registrační list“ (např. neuvádět RČ, uvádět pouze statutárního zástupce článku,…) – důvody jsou prosté: silná kolize se zákonem 101/2000 Sb., státní orgány stejně zajímá výhradně „statutář“,…
B. zrušit nadbytečné orgány ČSOP
2. návrh:
na všech úrovních ČSOP zrušit Kontrolní a revizní komise (resp. Revizory)
důvody:
- existence „revizních orgánů“ není zákonem 83/90 Sb. vyžadována
- většina moderních spolků již tento „fízlovský relikt“ odbourala, resp. nahradila jinými mechanismy
- v případě potřeby (resp. nedůvěry ve volený orgán) je v pravomoci každého nejvyššího orgánu článku (např. členské schůze,…) zřízení obdobného „kontrolního institutu“
- v praktické činnosti článků jsou KRK zcela formální, protože vycházejí z překonané filosofie minulého režimu
C. v případě neakceptování předchozího návrhu: zpřehlednit ústřední orgány Svazu
3. návrh:
jako ústřední orgán Svazu ponechat výhradně Sněm
důvody:
- struktura každého společenství by měla být hierarchická s jediným „nadřízeným“ (tedy „ústředním“) orgánem
- ve stávajících Stanovách jsou definovány 3 „ústředí“ (§14, bod 1: „Ústředními orgány Svazu jsou: a) Sněm, b) Ústřední výkonná rada, c) Ústřední kontrolní a revizní komise“), což považuji za matoucí a nelogické
- z dikce Stanov (§14, bod 8) plyne, že v přesně vymezených oblastech přejímá funkci Sněmu jedině ÚVR
- ÚVR je volena + odvolávána Sněmem a je tedy jeho „podřízenou složkou“
- v souladu s návrhem B. by bylo logické, aby případná ÚKRK byla zřizována ÚVR (viz finanční zajištění činnosti)
4. návrh:
přejmenovat „Ústřední kontrolní a revizní komisi“ na „Ústřední likvidační komisi“
důvody:
- navrhovaný název plně vystihuje jedinou činnost ÚKRK v současném volebním období
5. návrh:
vyjasnit členy ÚKRK (§16, bod 4 Stanov: „Člen ÚKRK může ze své funkce odstoupit, oznámí-li to písemně předsedovi ÚKRK. Pokud se člen ÚKRK déle než 1 rok prokazatelně neúčastní činnosti a jednání ÚKRK, může předseda ÚKRK, na návrh jiného člena ÚKRK, prohlásit jeho mandát za zaniklý. Systém kooptace Sněmem zvolených náhradníků za členy ÚKRK , jimž zanikl mandát, stanoví ÚKRK na svém prvním jednání a je závazný po celé funkční období.“), např. formou povinného a bezodkladného zveřejňování personálních změn ÚKRK v Depeších a na internetu
důvody:
- dle stávající dikce zmíněné pasáže Stanov nikdo neví „kdo vlastně je a není členem ÚKRK“
D. podpořit aktivity všech článků Svazu
6. návrh:
odstranit bod 2 z §12 Stanov jako zcela nadbytečný („Celosvazové aktivity vyhlašuje ÚVR. Regionální aktivity vyhlašují územní a zájmové orgány Svazu a ZO, místní aktivity základní organizace…“)
důvody:
- zmíněný článek má nicneříkající, proklamativní a navíc sebestředný charakter
- řadu „celostátních“ stejně koordinují články a nikoliv „ústředí“ (Akce buteo,…)
- řada zajímavých aktivit aspirujících na celosvazovou úroveň jejich pořadatelé záměrně „tlumí“ na regionální úrovni (liberečtí ježci, brněnské studánky,…).
Michal Kulík (v září 2006 Sněm stanovy nezměnil)
««« Předchozí text: Artefakt Následující text: Nové sídlo »»»
Michal Kulík | 10. 7. 2008 Čt 11.30 | Ze života Svazu | trvalý odkaz | tisk | 1561x
Komentáře k textu
Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentářK textu nebyl napsán žádný komentář.